Не встигло просохнути чорнило на мирному договорі між Ізраїлем і ОАЕ, як ЗМІ повідомили про підписання в Абу-Дабі угоди між ізраїльською держкомпанією Europe-Asia Pipeline Co. (EAPC) і MED-RED Land Bridge, яка базується в Еміратах.
Назви цих компаній мало про що скажуть пересічному споживачеві, хоча мова йде про глобальні зміни на світовому енергетичному ринку. Відтепер нафта з країн Перської затоки буде поставлятися в Європу по найкоротшому і економічно вигідному маршруту через Ізраїль.
Нафтопровід, який йде від Ейлату на Червоному морі до Ашкелону на Середземному, буде відкритий для нафти з ОАЕ, що дозволить максимально швидко доставляти її до європейських споживачів.
Цікаво, що EAPC — спадкоємиця компанії Eilat Ashkelon Pipeline Co., створеної в 1968 році як спільне ірансько-ізраїльське підприємство для транспортування сирої нафти з Ірану в Європу. Все йшло добре, поки при владі в Ірані стояв шах, але після Ісламської революції 1979 року про продовження партнерства не могло бути й мови, враховуючи, що в Тегерані відкрито заговорили про знищення «сіоністського режиму».
Інфраструктура нафтопроводу використовувалася Ізраїлем і після розриву з іранцями, але зоряна година цієї труби може настати саме зараз. Особливо, якщо, як натякають деякі експерти, через Ізраїль в доступному для огляду майбутньому потече і саудівська нафта.
Треба відзначити, що в MED-RED вкладені в тому числі й ізраїльські кошти, оскільки одним з її засновників є ізраїльська AF Entrepreneurship. Меморандум був підписаний за участю міністра фінансів США Стівена Мнучіна, що свідчить про серйозність намірів сторін.
Важливу для ізраїльського ринку угоду вже критикують екологи, попереджаючи про смертельну небезпеку для Ейлатської затоки, коралових рифів і туристичного сектора міста. «Гонка за нафтою Перської затоки приведе нас до безперечної катастрофи», — підкреслила голова екологічної групи Zalul Environmental Association Майя Джейкобс.
Константин Мельман